Schoonschip

Tien jaar duurde het om het project Schoonschip te realiseren. De initiatiefnemers Marjan de Blok en Thomas Zykora waren geïnspireerd door de Gewoonboot en wilden rond 2009 een CPO-project met autarkische, energieproducerende waterwoningen in Amsterdam realiseren. Onze zoektocht naar een locatie startte in de Houthavens in Amsterdam, maar op deze locatie kon het initiatief helaas niet worden ingepast. De inmiddels uitgebreide bouwgroep hield vast aan de oorspronkelijke ambities en realiseerde uiteindelijk in het van Hasseltkanaal in Amsterdam-Noord dit bijzondere project.

Achtergrond

Een van de initiatiefnemers van Schoonschip, filmmaker Marjan de Blok, maakte een filmpje over duurzaam wonen en raakte na een interview met Pauline Westendorp op de geWoonboot helemaal geïnspireerd. De geWoonboot geldt als een autarkische woonboot van het eerste uur waarin destijds een combinatie van allerlei nieuwe technieken was toegepast om de boot zonder enige nutsaansluiting te kunnen bewonen. De geWoonboot lag afgemeerd bij de NDSM-werf in Amsterdam-Noord.

Planontwikkeling

De ambities van Marjan de Blok, Thomas Zykora en hun medestanders waren torenhoog. De groep wilde in Amsterdam de ‘duurzaamste drijvende woonwijk van Europa’ realiseren. De zoektocht naar een geschikte locatie viel niet mee. Over een interessante locatie in de Houthavens in Amsterdam, waarvan de ontwikkeling nog grotendeels moest starten, konden helaas geen afspraken gemaakt worden. In Amsterdam-Noord, in het Johan van Hasseltkanaal, was uiteindelijk wel ruimte.De planontwikkeling is door de initiatiefnemers ondergebracht in de stichting Schoonschip. Deze stichting ontwikkelde op 30 waterkavels in totaal 48 twee- en drielaagse waterwoningen en een aantal algemene voorzieningen. De steigers waaraan de waterwoningen zin gesitueerd en de voorzieningen in het project zijn gezamenlijk ontwikkeld. De waterwoningen moesten zo ontworpen kunnen worden dat ze energie zouden produceren. Op iedere waterkavel konden de kopers zelf met hun eigen architect en bouwer hun woning(en) ontwerpen. Op sommige waterkavels zijn twee of drie woningen op één bak ontworpen. De waterkavels werden door de gemeente in erfpacht aan de kopers uitgegeven.

Er liggen al heel wat woonboten. De eerste zeven woningen zijn sinds 15 december 2018 te vinden. Op 2 maart 2019 arriveerden weer vijf boten. Op 11 mei 2019 was de derde intocht waarbij veertien drijvende woningen hun plekje vonden. De laatste zes boten zullen op 18 januari 2020 door de brug gaan en hun plek vinden. In totaal komen er ruim dertig woonboten in de drijvende woonwijk Schoonschip te liggen.

Realisatie

De steiger en alle benodigde infrastructuur werd als eerste gerealiseerd. De boten werden op verschillende locaties in het land gebouwd. De eerste zeven waterwoningen werden op 15 december 2018 ingevaren. Op 2 maart 2019 arriveerden de volgende vijf. Op 11 mei 2019 was de derde intocht waarbij 14 drijvende woningen hun plekje vonden. De laatste 6 boten zijn op 18 januari 2020 gearriveerd. 

 

Locatie

Johan van Hasseltkanaal, Amsterdam-Noord

Initiatief

Marjan de Blok, Thomas Zykora en anderen

Opdrachtgever

Stichting Schoonschip

Procesbegeleiding

De Regie (Amstelveen)

Architect

divers

Bouwer

divers

Programma

48 waterwoningen, gemeenschappelijk steiger en voorzieningen

Start ontwikkeling

2009

Oplevering

2018 t/m 2020

Scroll naar boven